Lecture with honorary doctor Julie Allan

Inclusion: How far have we come and how far can we go?

May 5, 13.15-15.00

Hörsal F, Forumhuset

Julie Allan.png

Julie Allan har under några år varit gästprofessor vid HumUS på Örebro universitet och i pedagogikämnet. Allans arbete fokuserar inkluderande utbildning, funktionsnedsättning och barns rättigheter. Allan har beforskat dessa områden alltsedan hon doktorerade 1996.

Allan har ingått i en rad internationella projekt, bland annat i USA, Danmark, Norge, Australien, Nya Zeeland och Kazakstan. I Sverige har Allan medverkat i studien ”Måluppfyllelse och inkludering”, som är välkänd inom det specialpedagogiska fältet. Unikt för Allan är hennes djupa förankring i de nordiska länderna, där hon har pågående nätverk och samarbeten både i Norge och med flera universitet i Sverige

Vid Örebro universitet har professor Allan på ett unikt sätt bidragit till att etablera och utveckla den unga forskningsmiljön för specialpedagogik. Det har varit en tid som präglats av kreativitet, kvalitetssäkring, mentorskap och samarbete och Allans närvaro har kraftfullt stöttat ett hållbart och framgångsrikt miljöbygge. Julie Allan har utgjort en sammanhållande kraft för det specialpedagogiska forskningsuppdraget i en tid av turbulens och oro i världen. Såväl individuella forskare och deras forskningsgärning som forskningsmiljön SpecUL har utvecklats. Vi är mycket tacksamma och ser fram emot det pågående och fortsatta samarbetet.

Julie Allan summerar förra årets nationella konferens om inkludering


Summary of the lecture

The United Nations (UN) Sustainable Development Goal 4 (SDG4), “to ensure inclusive and equitable education and promote lifelong learning opportunities for all” (UN 2020a, p. 1) affirms clearly that “all means all”. In spite of this, in Sweden as elsewhere, the question of whether inclusion has gone too far is being raised by a growing number of people, even though this in turn has been challenged by Swedish researchers who suggest inclusion has not yet been given a chance (dagensarena, 2022)[1]. A new government grant, introduced by the Special Education Agency, encourages school principals to create segregated classes within school and could intensify the push back against inclusion and contribute to ‘deteriorating equity’ (dagensarena, 2022).

In this lecture, the question of how far we have come towards inclusive education, in Sweden and across the globe, will be considered and the barriers to progress, that come from the system, attitudes and outcomes, will be identified. In reflecting on how far we can go, the case will be made for recognising the diversity and creativity among two key groups: teachers and researchers. Teachers’ capabilities in finding inclusive possibilities for their students, particularly during the pandemic, will be illustrated with the findings of an international research project. The capacities of researchers at Örebro University, seeking to examine inclusion from cross-cultural, intersectional and interdisciplinary perspectives and to model inclusive practice, will also be highlighted.  The hope is to provoke discussion of how to ensure teachers and researchers can fully contribute to inclusion and to consider how far we can go.

[1] Dagensarena (2022): Nytt bidrag ökar skolsegregation och minskar likvärdighet (new contribution increases segregation and reduces equality. Dagensarena, 31 May. 

Julie Allans föreläsning