Sessioner
Under varje namn hittar du presentationens abstract. Lösenord till alla sessioner finns i mailet som skickats ut.
Parallella sessioner från medarrangörer, onsdag 10 november kl. 14.10-15.45
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM)
Värd: Helena Yourston
Specialpedagogiska skolmyndighetens spår (alla)
Pia Persson
Inkluderande utbildning- en rättighet
Elisabeth Högberg
Myndighetssamverkan i Europa gällande inkludering
Yvonne Höglund, Camilla Axelsson & Susanne Adelmar-Johansson
Inkludering som en del av skolors systematiska kvalitetsarbete
Sveriges kommuner och regioner (SKR)
Värd: Josefine Karlsson
Christin Appel, Lotta Wissman & Maria Johansson
DigiLys- en arbetsmodell som bidrar till att utveckla skolans lärmiljö
Annika Agélii Genlott
Skriva sig Till Lärande (STL) – en vetenskapligt testad pedagogisk modell som bidrar till inkludering och ökade elevresultat
Marie Lundin Karphammar
Barnkonsekvensanalys - en metod för att säkerställa alla barns rättigheter och uppfylla demokratiuppdraget
Pass 1, torsdag 11 november kl. 10.35-12.40
Yngre barn och inkludering
Värd: Anna Heinrich
Cecilia Segerby & Helena Andersson, Högskolan Kristianstad och Malmö universitet
Vikten av tidiga insatser för framgångsrik och likvärdig skolgång
Parivash Ranjbar, Thomas Strandberg & Cecilia Nakeva von Mentzer, Örebro universitet och Högskolan Dalarna
Kommunikativ aktivitet och delaktighet hos barn med uttalssvårigheter
Johanna Lundqvist, Mälardalens högskola
Hållbar Utveckling av Inkluderande Förskolor: Tvärvetenskaplig Samproduktionsforskning för Barn med Funktionsnedsättning och Lärarprofessionen i Framtidens Förskola
NPF
Värd: Josefine Karlsson
Sofia Österborg Wiklund, Örebro universitet
En kritisk granskning av två nya examinationsmål i lärarutbildningen. NPF samt sex och samlevnad
Johanna Lüddeckens, Malmö universitet
En dialektisk analys av inkluderad utbildning gällande elever med autismspektrumtillstånd
Goran Basic, Galina Vasylivna Lokareva & Nadiya Vasylivna Stadnichenko, National University, Ukraine och Linnéuniversitetet
Including educational space and social pedagogical recognition: interactional and social pedagogical inspired analysis of space dynamics in compulsory, upper-secondary and post-secondary education
Stina Gårlin, Örebro universitet
Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum
Lärarutbildning
Värd: Tor Arnison
Lisa Österling, Stockholms universitet
Inkludering i lärarutbildningen
INSTÄLLD: Charlotta Pettersson, Örebro universitet
Inkludering, interaktion och samverkan
Sofia Lindberg, Högskolan Kristianstad
Att öka lärares relationskompetens med stöd av virtuella simuleringar
Pass 2, torsdag 11 november kl. 13.30-15.05
Inkluderande undervisning
Värd: Anette Bagger
Anette Bagger & Emma Holmström, Örebro universitet och Domsjöskolan
Inkluderande undervisningsmaterial, rapport från ett EU-projekt
Anette Bagger & Helena Roos, Örebro universitet och Malmö universitet
Inkluderande matematikundervisning, är det möjligt?
Emelie Britse, Stockholms universitet
Beskrivningar av och om mångfalden bland elever i grundskolan
Gymnasieskolan
Värd: Cecilia Nakeva Von Mentzer
Ulrika Rosengren, Skolinspektionen
Gymnasieskolans arbete med individuella stödinsatser
Maria Rubin, Johanna Borg & Karin Wisti, Högskolan Kristianstad och Polhemskolan Lund
”Ett samtal är alltid mer än ett samtal”- En forskningscirkel om professionella samtal på gymnasiet
Hennie Kesak & Goran Basic , Linnéuniversitetet
Interculturality and Multilingualism in Upper-Secondary Schools: An analysis of opportunities and obstacles in organisational and practical activities with newly arrived migrant students
Grundsärskoleelever samt bedömning
Värd: Bibbi Larsliden
Jonny Wåger, Örebro universitet
Inkluderande undervisning i särskolan - Teckenskolan
Anna-Lena Andersson, Mälardalens högskola
Undervisningssituationen och elever med lindrig intellektuell
funktionsnedsättning
Anna Öhman, Örebro universitet
Bedömning för alla? En smart forskningsöversikt över specialpedagogiska behov och kunskapsbedömning