ReCEL - Research on Children's Education and Learning
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Forskningsmiljön ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning inom forskningsområdet barns utbildning och lärande. Miljön är utbildningsvetenskapligt inriktad och ämnesövergripande med medlemmar från pedagogik, genusvetenskap och naturvetenskapernas didaktik.
I centrum för forskningen inom miljön står ett brett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år), såväl formell utbildning för barn i åldersspannet som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp. En rad olika utbildningsvetenskapliga områden och frågor studeras, såsom:
- barns rättigheter och rättighetsutbildning
- hållbar utveckling och estetik
- barns tidiga läs- och skrivlärande
- barns tidiga lärande om naturvetenskap
- digitalisering i undervisningen
- flerspråkighet i förskola och skola
- genus och jämställdhet i utbildningspraktiker
- föräldraskapsstöd och föräldrasamverkan
- förskollärares och lärares yrkesprofession
Miljöns forskare bedriver både teoretisk och empirisk forskning, och olika teoretiska och metodologiska ansatser finns företrädda hos forskare och forskargrupper, exempelvis didaktiska, etnografiska, textanalytiska och diskursteoretiska studier. Miljön är värd för två forskargrupper. Dessa bedriver gemensam forskning inom projekt eller andra slags nära samarbeten.
Forskarna i miljön har ett omfattande kontaktnät såväl nationellt som internationellt, och ingår i flera konkreta samarbeten.
Svenska nätverk som miljöns forskare ingår i är:
- Nationella Literacynätverket
- Sveriges genusforskarförbund
- SMDI-Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning
Internationella nätverk som miljöns forskare är aktiva i är:
- EERA network Research in Children’s Rights in Education
- Nordic Early Literacy Education (NELL)
- Multilingual Childhoods, Special Interest Group in Gender Balance in the ECEC
- Nordic Research Network about Parents in Education (NORNAPE)
Utöver deltagande i dessa nätverk samarbetar miljöns forskare med en rad enskilda forskare i Sverige och från Australien, Brasilien, Finland, Israel, Luxemburg, Norge och Schweiz.
Miljön leds vetenskapligt av en styrgrupp bestående av Ann Quennerstedt, Sara Frödén och Martina Norling.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Den lekfulla staden. Social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar.
- Från språkstimulering till språkundervisning - En interventionsstudie om förskollärares arbete med språkduschundervisning
- Fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan: Beröringens funktioner och villkor i mötet mellan manliga förskollärare och barn
- Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning
- Rättighetsbaserad skola
- Specialpedagogiska perspektiv på barns rättigheter
- Undervisningsutmaningar i förskolan. Utveckling av ett analysredskap.
- Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande i förskolan
Avslutade projekt
- Dans för, av och med yngre barn
- Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet - kollegialt lärande i en pressad vardag
- Förskola i kontinuerlig utveckling: Fokus på dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete.
- Hållbar och likvärdig förskola
- Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska
- Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
- Kontinuitet, progression och förundran i grundskolans naturvetenskapsundervisning
- Meningsskapande om läsande och skrivande - en studie om yngre förskolebarns literacy
- Väl Godkänt för skolmåltiden