Professor Louise Sund från Mälardalens universitet är ny gästprofessor vid Örebro universitet
I januari 2025 tillträdde professor Louise Sund som gästprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. Inom ramen för sin gästprofessur kommer Louise arbeta med praktiknära forskning inom forskningsmiljön ESERGO (Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro).
Louise är professor i pedagogik vid Mälardalens universitet (MDU) och har lång erfarenhet som gymnasielärare, lärarutbildare och forskare. Som studierektor för forskarutbildningen i didaktik vid Mälardalens universitet har Louise varit med och utvecklat en stark och attraktiv forskarutbildning, där hon för tillfället handleder fyra doktorander.
Louise är medlem i forskningsmiljön Social Science Didactics and Educational Practices (SODEP) vid MDU, och även medlem i ESERGO vid Örebro universitet. Hennes forskning bygger på postkoloniala och dekoloniala teoretiska resurser för att undersöka produktiva pedagogiska spänningar i skärningspunkterna mellan miljö- och hållbarhetsutbildning och utbildning i globalt medborgarskap. Under många år har Louise bidragit till pedagogikämnet i Örebro och till forskningsmiljön ESERGO. Hon disputerade vid Örebro universitet 2014 med avhandlingen Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningens policy och praktik och har sedan dess både drivit och arbetet i flera forskningsprojekt knutna till Örebro universitet.
För tillfället leder hon forskningsprojektet En dekolonial ansats till undervisning om globala rättvisefrågor (DecoPrax) som är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet syftar till att tillsammans med gymnasielärare empiriskt undersöka möjligheter och utmaningar med att ta upp etiskt och politiskt laddade globala rättvisefrågor i undervisningen. I projektet undersöks också lärares erfarenheter av att arbeta med kritiska dekoloniala perspektiv i undervisning. Inom projektet kommer forskare och lärare utveckla ett praktiknära pedagogiskt undervisningsverktyg för att undervisa om global rättvisa.
Under hösten 2024 startade det VR-finansierade forskningsprojektet Miljö- och hållbarhetsutbildning möter skolans verklighet, som leds av Johan Öhman. I projektet arbetar Louise tillsammans med kollegor från ESERGO med att undersöka hur lärare och elever tar sig an de existentiellt laddade miljöfrågorna i ett skolsystem där betyg, utvärderingar och dokumentation tar allt större plats.
Att hennes praktiknära forskning är direkt användbar och relevant för lärare syns tydligt i hennes bok Hållbar utveckling: Didaktik för ämnesövergripande undervisning, författad tillsammans med Per Sund. Boken bidrar med grundläggande ämneskunskaper och tankeväckande övningar om hållbar utveckling som grund- och ämneslärare kan använda i sin undervisning. Den didaktiska tillämpbarheten av hennes forskning syns också i den senaste boken Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning som hon skrivit tillsammans med kollegorna Johan Öhman och Ásgeir Tryggvason, båda vid Örebro universitet. I boken presenteras didaktiska tankeverktyg som lärare kan använda vid val av innehåll och arbetsformer när de planerar sin undervisning. Innehållet i boken bygger på didaktisk forskning som författarna har bedrivit de senaste två decennierna, och lägger särskilt fokus på de etiska och politiska aspekterna av miljö- och hållbarhetsutbildning.
Som gästprofessor i pedagogik vid Örebro universitet kommer Louise fortsätta att utveckla praktiknära forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning och vara en viktig kollega och kraft i forskningsmiljön ESERGO.