This page in English

FORSKNINGSMILJÖ

Forskare och kliniker träffades för att diskutera sömn

Sömnhälsas kärngrupp i CHAMP: Annika Norell, Serena Bauducco och Osame Salim

Fredagen den 3 maj hölls en mini-konferens på Örebro universitets Innovationslabb kring temat ”Sömn i det moderna samhället”.

Eventet, som inititerades av CHAMPs sömnforskningsgrupp Sömnhälsa innehöll föreläsningar av fil dr Malena Ivarsson om våldsamma tv-spel och deras relation till sömn hos ungdomar, samt med dr Sandra Öberg om sjuksköterskeledd Internet-KBT för sömnproblem bland individer med hjärt- och kärlsjukdomar.

Dessa föreläsningar uppskattades av deltagarna som innefattade bland andra forskare och annan personal från idrottsvetenskap, medicinsk vetenskap, socialt arbete och psykologi. Även personal från skolans värld och primärvården fanns representerade.

Slutligen fick även deltagarna en inblick i pågående forskning inom sömnforskning på Örebro universitet genom en posterutställning där olika projekt beskrevs. Dagen bidrog till att öka ytorna för samarbete mellan olika discipliner samt kliniker och forskare.

Tack till alla som deltagit!

Nya kontakter knöts mellan deltagarna

Nya kontakter knöts mellan deltagarna.