Forskningsmiljöer inom lärarutbildningen

Det finns flera forskningsmiljöer kopplade till lärarutbildningen. Den utbildningsvetenskapliga forskningen omfattar både didaktisk forskning och kritisk utbildningsforskning.
-
ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro
ESERGO arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna.
-
Matematikdidaktik
Forskningen förenas kring praktikbaserad forskning på lärande och undervisning med inriktning mot matematik.
-
ReCEL - Research on Children's Education and Learning
Forskningsmiljön ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning inom forskningsområdet barns utbildning och lärande.
-
SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande
Forskningsmiljön Utbildning och Demokrati samlar forskare som är verksamma inom läroplansteori, utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi.
-
Utbildning och Demokrati
Utbildning och Demokrati samlar forskare som är verksamma inom läroplansteori, utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi.
Nyheter om lärarutbildningen
-
Så fungerar yrkesverksamma lärare i utbildningen av lärare
De adjungerade adjunkterna bidrar med den verklighetsnära, autentiska utbildningssituationen till universitetets utbildning och forskning. Det konstaterar Björn Tolgfors som följt upp de yrkesverksamma lärare som blev en del av lärarutbildningen.
-
Ny rapport: Skolor måste ha en strategi för digitala pennor
Digitala pennor i skolan kan vara bra. Men om de ska fungera krävs större strategiska satsningar från skolor och kommuner. Barn i skolan bör kunna använda en uppsjö av olika verktyg för att skriva, räkna och teckna visar en ny vetenskaplig rapport.
-
Vanor hinder för lärare att lära av varandra
Med kollegialt lärande ska lärare tillsammans utveckla sitt sätt att arbeta. Kollektiva vanor är däremot ett hinder för förbättringar. Den slutsatsen drar forskarna i en studie vid Örebro universitet.
-
”Våga vara närvarande – och ta hjälp av varandra”
Hur kan lärare och förskollärare bemöta kris och sorg i skolan? RUC – Regionalt utvecklingscentrum vid Örebro universitet har utvecklat ett digitalt material som nu blir tillgängligt för fler.
-
Här är Örebro universitets nya alumner till Wall of Inspiration: ”Åren i Örebro var fantastiska”
Jens Ericsson, Joanna Hedqvist, Kalle Norwald, Johanna Gillberg och Henrik Löwdahl. Idag avtäcktes fem nya porträtt av alumner som hyllas i Örebro universitets jubileumsutställning Wall of Inspiration. – Det känns väldigt hedrande, säger sexologen Kalle...