Släpper höstens AI-kurser – lyfter på locket till AI:s ”svarta låda”
Artificiell intelligens slår igenom på bred front inom näringslivet. Ett exempel är klädes-, inrednings- och modeföretaget H&M, som har startat en egen AI-forskningsavdelning. Marco Trincavelli, principal data scientist på H&M, gick i våras en AI-kurs på Örebro universitet: ”Jag måste hålla mig uppdaterad om vad som händer inom AI och teknologi”.
Virtuell verklighet, maskininlärning och människa-robotinteraktion. Det står på schemat i några av höstens Smarterkurser för yrkesverksamma. Kursen Explainable AI visar hur man öppnar AI:s ”svarta låda” för att se hur algoritmerna fattar sina beslut.
– Att använda AI är väldigt viktigt för oss. Det finns mycket som AI kan göra, till exempel att optimera vårt lagersaldo och skapa en bättre shoppingupplevelse för kunden, säger en av deltagarna, Marco Trincavelli, principal data scientist på H&M.
Höstens AI-kurser för yrkesverksamma
- Virtual reality i industriella tillämpningar.
Korta ned utbildningstiden för fabriksarbetare med mixed reality, eller teleoperera komplexa maskiner med virtual reality. VR-tekniken har många tillämpningsområden inom industrin, vilket denna kurs kommer att visa. - Distributed AI and Multi-Agent Systems.
Att koordinera flera autonoma enheter är en komplicerad uppgift. Den här kursen går igenom metoder för hur man lyckas med hjälp av Distributed AI. - Machine learning del 1.
Maskininlärning är grunden för tekniska framsteg som självkörande bilar, förutsägelser av kundbeteenden och automatiserade analyser av datortomografibilder. Maskininlärning kan användas i stort sett överallt där det finns data. I den här tvådelade kursen visar vi hur det går till. - Reinforcement learning del 1.
Reinforcement learning handlar om att låta AI-algoritmen lära sig att lösa problem genom att testa sig fram, så kallat ”trial and error”. Det är användbart inom exempelvis resurshantering, robotstyrning och system för personliga rekommendationer. Denna tvådelade kurs visar hur man väljer rätt algoritm för rätt tillfälle. - Explainable artificial intelligence.
AI används för att ge automatiserade förslag och rekommendationer, men hur kom AI-systemet egentligen fram till sin slutsats? Den här kursen visar hur man gör AI-system mer transparenta och ökar interaktionen och förtroendet mellan människa och maskin. - Introduktion till människa-robotinteraktion.
När allt fler robotar gör entré i vårt samhälle står det klart att människor och robotar måste lära sig samarbeta och interagera. För att lyckas med det måste man ta hänsyn till både det teknologiska och mänskliga perspektivet. Den här kursen ger en introduktion till människa-robotinteraktion.
Genom Smarterprogrammet ger Örebro universitet, tillsammans med Högskolan i Skövde och Jönköping University, distansbaserade kurser inom AI för yrkesverksamma.
– Vi fortsätter att utöka vårt Smarterprogram med fler specialiserade poänggivande kurser inom AI och robotik, som vi är övertygade om kommer att möta industrins behov av kompetensutveckling, säger Amy Loutfi, vicerektor för AI och innovation vid Örebro universitet.
Nu har Örebro universitet släppt höstens kurser, läs mer om dem i faktarutan längst ned.
Under våren gick Marco Trincavelli, som arbetar som principal data scientist på H&M, kursen AI ethics for engineers. Att ett klädes-, inrednings- och modeföretag som H&M intresserar sig för AI kanske låter oväntat vid en första anblick – men det är raka motsatsen, förklarar Marco Trincavelli.
H&M om AI: ”Ett 20-tal användningsområden redan i dag”
– Vi har redan en väletablerad AI-avdelning som arbetar med att skapa affärsvärde. Nu har H&M också beslutat att starta en forskningsavdelning inom AI. H&M är inget teknikföretag från början, men vi håller på att bli mer och mer teknikorienterat. Teknik och forskning inom AI hjälper oss att öka vår lönsamhet, men är också viktigt för att låta studenter och forskare se att det finns mycket intressant att göra på H&M. Att locka till sig unga ingenjörstalanger gör man inte med reklam – det gör man med forskning, säger han och fortsätter:
– Att använda AI är väldigt viktigt för oss, vi har redan i dag ett 20-tal användningsområden. Ett exempel är inom försörjningskedjan, H&M äger och kontrollerar hela processen från beställning av material till försäljning till kund. Där finns det mycket som AI kan göra, som att optimera lagersaldot med hjälp av rabatter eller räkna ut hur många t-shirts av en viss färg vi kommer sälja i ett visst land genom att titta på historiska data och hur försäljningen av olika klädesplagg påverkar varandra. Ett annat exempel är vår ”customer AI” som gör kundens online-shoppingupplevelsen bättre med hjälp av rekommendationer och olika funktioner.
”AI ska hjälpa till att avveckla orättvisor och fördomar”
Marco Trincavelli berättar att H&M satsar stort på livslångt lärande och vill att de anställda ägnar tio procent av sin arbetstid åt kompetensutveckling. Själv ville han lära sig mer om de lite mer filosofiska frågorna kring etik, moral och rättvisa kopplat till AI och teknologi.
– Jag måste hålla mig uppdaterad om vad som händer inom AI och teknologi. De här frågorna har jag aldrig studerat tidigare, men det är ett ämne som blir allt viktigare. Jag såg att Örebro universitet gav kursen AI ethics for engineers och bestämde mig direkt för att söka, säger han och lägger till:
– Frågor kring rättvisa och etik måste hela tiden finnas med i de forskningsprojekt vi driver inom H&M, annars är risken att vi skapar något som vi sedan inte kan använda. AI-system ska inte förstärka de fördomar och bias som redan finns i samhället, AI ska hjälpa till att avveckla orättvisor och fördomar.
En annan deltagare var Carl-Fredrik Lindberg, control systems engineer på ABB. Han har tidigare gått kurserna Introduktion till AI och Reinforcement learning del 1 och gick under våren Reinforcement learning del 2.
– AI är ett väldigt hett område, man läser om det överallt, så jag ville lära mig mer. Jag har fått en mycket bättre överblick och förståelse för AI och Reinforcement learning. Det jag tyckte var roligt var att man fick läsa det allra senaste, vi gick igenom vetenskapliga artiklar som är så nya att de inte finns i någon lärobok. Lärarna har en hög ambitionsnivå och vill lära oss många olika metoder inom Reinforcement learning, säger Carl-Fredrik Lindberg.
Text: Jesper Eriksson
Foto: Privat, Juan Di Nella och Jesper Eriksson