Sara Frödén
Position: Senior Lecturer School/office: School of Humanities, Education and Social SciencesEmail: c2FyYS5mcm9kZW47b3J1LnNl
Phone: No number available
Room: F3226
About Sara Frödén
Information only in Swedish.
Research projects
Completed projects
Research groups
Publications
Articles in journals |
Chapters in books |
Collections (editor) |
Conference papers |
Doctoral theses, monographs |
Other |
Reports |
Articles in journals
- Frödén, S. & Tellgren, B. (2024). Guiding children towards individual and collective growth: Educative participatory experiences in a preschool setting. International Journal of Early Years Education, 32 (2), 334-348. [BibTeX]
- Axelsson, T. & Frödén, S. (2021). Mellan styrning och pedagogisering: En analys av hur förskolans ledningspersoner förstår förskolans jämställdhetsuppdrag. Utbildning och Demokrati, 30 (2), 59-84. [BibTeX]
- Frödén, S. (2021). Skolans gröna matlandskap: Elevers uppfattningar om och upplevelser av vegetarisk skolmat. Socialmedicinsk Tidskrift, 98 (3), 421-434. [BibTeX]
- Frödén, S. & Pettersson, C. (2021). Strävan mot en inkluderande skolmåltid: Strategier för att ge likvärdiga förutsättningar. Utbildning och Demokrati, 30 (1), 23-44. [BibTeX]
- Frödén, S. & Quennerstedt, A. (2020). The child as a gendered rights holder. Childhood, 27 (2), 143-157. [BibTeX]
- Frödén, S. & Rosell, A. (2019). Opening an imaginative space? A study of toys and toy play in a Swedish Waldorf preschool. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 186-201. [BibTeX]
- Frödén, S. (2019). Situated decoding of gender in a Swedish preschool practice. Ethnography and Education, 14 (2), 121-135. [BibTeX]
- Frödén, S. (2018). Lek utan könsbundna mönster. Förskoletidningen, 43 (2). [BibTeX]
Chapters in books
- Ruge, D. , Nordgård Vik, F. , Björklund, J. & Frödén, S. (2023). Introduktion. In: Dorte Ruge; Frøydis Nordgård Vik; Johanna Björklund; Sara Frödén, Læring gennem mad og måltider i grundskolen: Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge (pp. 11-32). . Cappelen Damm Akademisk. [BibTeX]
- Frödén, S. (2023). Skolmåltiden som en integrerad del av ämnesundervisningen. In: Dorte Ruge; Frøydis Nordgård Vik; Johanna Björklund; Sara Frödén, Læring gennem mad og måltider i grundskolen: Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge (pp. 147-169). . Cappelen Damm Akademisk. [BibTeX]
- Frödén, S. & Isenström, L. (2022). Forskarens olika roller i praktiknära forskningsprojekt. In: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
- Frödén, S. & von Wright, M. (2017). The Waldorf Kindergarten. In: Marilyn Fleer & Bert van Oers, International Handbook of Early Childhood Education (pp. 1401-1420). . Springer Berlin/Heidelberg. [BibTeX]
Collections (editor)
- Ruge, D. (ed.) , Nordgård Vik, F. (ed.) , Björklund, J. (ed.) & Frödén, S. (ed.) (2023). Læring gennem mad og måltider i grundskolen: Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge.. Cappelen Damm Akademisk. [BibTeX]
Conference papers
- Frödén, S. (2023). Rethinking toddlers’ participation in early childhood dance education: The Tiger Eye Model. In: 31st EECERA ANNUAL CONFERENCE CONFERENCE PROCEEDINGS: Book of Abstracts. Paper presented at 31st European Early Childhood Education Research Association Annual Conference (EECERA 2023), "Children’s Curiosity, Agency, and Participation. Challenges for Professional Action and Development", Lisbon, Portugal, August 30 - September 2, 2023. (pp. 341-342). [BibTeX]
- Frödén, S. (2023). The importance of curiosity and participation for developing positive risk-taking behaviour and ability in outdoor play. In: 31st EECERA ANNUAL CONFERENCE CONFERENCE PROCEEDINGS: Book of Abstracts. Paper presented at 31st European Early Childhood Education Research Association Annual Conference (EECERA 2023), "Children’s Curiosity, Agency, and Participation. Challenges for Professional Action and Development", Lisbon, Portugal, August 30 - September 2, 2023. (pp. 242-243). [BibTeX]
- Frödén, S. (2022). Rethinking school meal as a part of environmental and sustainability education. In: Abstract Book Conference on school meals, Bergen 8-10, 2022. Paper presented at Conference on school meals, Western Norway University of Applied Sciences, Bergen, Norway, June 8-10, 2022. [BibTeX]
- Frödén, S. & Rosell, A. (2018). An imaginative Space?: An Ethnographic Study of Toys in a Waldorf Preschool. Paper presented at International Toy Research Associaltion 8th World Conference. Toys and material culture. Hybridisation, Design and Consumption. Sorbonne Paris Cité University, Paris, France, July 11-13, 2018. [BibTeX]
- Frödén, S. (2014). "Kommer det här med genus på tentan?": Makt, inflytande och deltagande i seminarier på lärarutbildningen. Paper presented at G14 Makt, kunskap och kritik. Genusforskarkonferens, Umeå, Sweden, November 26-28, 2014. [BibTeX]
Doctoral theses, monographs
- Frödén, S. (2012). I föränderliga och slutna rosa rum: en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Other
- Frödén, S. (2017). Mindre fokus på kön - mer jämställt?. [BibTeX]
Reports
- Frödén, S. , Kurtti, C. , Löfving, M. , Puls, E. & Sundh, E. (2022). Grön Flagg-certifiering, systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk kontinuitet i förskolorna i Laxå: Slutrapport för det praktiknära forskningsprojektet Hållbar och likvärdig förskola. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Frödén, S. & Björklund, J. (2021). Schemalagd skollunch - en lösning på stressfyllda skolmåltidssituationer? Slutrapport för projektet Väl godkänt för skolmåltiden. Göteborg: Skolmatsakademin Research institute of Sweden. [BibTeX]